Motors_Banner.jpg

MOTORS is de nieuwe grote voorstelling van 155.

EERSTVOLGENDE VOORSTELLING [KLIK] :

Maar wordt dit nu een theatervoorstelling, een dansshow of iets met motoren op het podium? Of gaat het om een groep vrienden die alles altijd samen doen, en stiekem ook nog een eigen identiteit hebben?  BOEIEND, want als je maar hard genoeg gas geeft, hoort niemand je huilen in je helm. 

In hun laatste productie LIJF gingen de mannen in op het fan-schap dat absurde proporties aanneemt en de snelheid waarmee je een hype creëert. Hiermee stonden ze op de Parade, Lowlands, in De Melkweg en Tivoli, speelden ze meer dan 40 voorstellingen en feestten ze samen met hun publiek tot diep in de nacht. Maar wat als je er even geen zin hebt, en er een motor voor de deur staat waar je op kunt stappen en wegrijden naar iets nieuws? Weg van vervelende verplichtingen, problemen en het systeem. 

155 maakt voorstellingen vanuit hun onophoudelijke fascinatie voor de wereld waarin zij (en wij) nú leven en bewegen. In Motors combineren de mannen twee grote liefdes, motoren en dans. Daarmee staan ze met hun ene voet in de jongerencultuur en met hun andere in het hedendaagse kunstcircuit. In motors keren de mannen van 155 terug naar de basis. Ze naderen de magische grens van 30, maar zijn niet bang om zichzelf onder ogen te komen? Onder die ongekamde baarden gaan gevoelige individuen schuil. 

Op dit moment zijn er 2 recensies over MOTORS:

‘De knipoog naar zowel de urban dance als de motorscene is moddervet, maar met daaronder thema’s als individuele en groepsidentiteit, seksualiteit en machogedrag.’ - theaterkrant

‘...met Motors raakt danscollectief 155 iedereen in de grote zaal van Stadsschouwburg Utrecht, jong én ouder, en creëert vanaf de eerste minuut met dans, motoren en zelfrelativering een feestelijk pleidooi voor alledrie.’ - theaterkrant

‘Het gebruik van de motors in combinatie met dans is sensationeel. Het lijkt bijna niet echt, zo soepel gaat het de mannen af’ - theaterparadijs

‘...ze creëren met hun ironische presentatie een onnavolgbare eigen sfeer in de theaterzaal. In Utrecht ging een hip publiek volledig uit zijn dak.’ - de Volkskrant

‘Want deze Jiskefet onder de urban dansgezelschappen, neemt vooral zichzelf niet te serieus.’ - de Volkskrant


Wij krijgen vaak geen recensies van echte kranten dus verzinnen we ze zelf. Dit zouden quotes kunnen zijn:

'Veruit de beste (en enigste) dansvoorstelling die ik ooit heb gezien' -Max Verstappen

'Di gran lunga la migliore (e unica) performance di danza che abbia mai visto' -Max Biaggi

'De beste tot nu toe' -Annette Embrechts

'I like the bikes a lot' -bboy Pocket

'Ik hou van leer, ik hou van mannen, ik hou van dans en ik hou van de geur van verbrand rubber. Ik heb een leuke avond gehad' -Gordon

Credits:
Motors is gemaakt door 155.

Dansers: Erik Bos, Thomas Bos, Liam McCall, Rein Luuring, Sam van Eenbergen, Thomas van Kalmthout, Deion Holwijn. Choreografie: Erik Bos. Video: Thomas Bos, Rein Luuring, Thomas van Kalmthout. Muziek: Tom Luuring en Bart Wirtz. Decorontwerp en bouw: Jakob Witte. Kostuumontwerp: Esmee Thomassen, Wouter Vrijlandt. Assistent kostuum: Kyra Vivian Wessel. Sound design: Sam van Eenbergen. Eindregie: Moniek Merkx en René Geerlings. Repetitor: Honey Eavis. Assistent choreografie: Snæfríður Sól Gunnarsdóttir. Zakelijk leiding: Joost Splinter, Wouter Vrijlandt. Projectleiding en Productie: Marjolein Saelman. Tourproductie: Juul Spoor. Technisch Producent: Jorn Kortooms. Techniek: Jules van Wegen, Jakob Witte. Lichtontwerp: Yuri Schreuders. Poster Fotografie: Eva Beeftink. Scènefotografie: Sjoerd Derine. Training: Joep van der Geest (spel), Gercon Brahm (tutting). Verkoop: TvB Theater.

Check hieronder de teaser van MOTORS

MOTORS is deel III van ons drieluik 'Huilen in je helm', alles uit ons voortraject LEER [deel I], TRIP [deel II] en al het andere waar wij voor staan komt hierin samen. MOTORS is de finale van 'Huilen in je Helm'.

Check hieronder LEER

We hebben samen met DOX een Motor-Dansfilm gemaakt. LEER is het eerste deel van ons drieluik ‘Huilen in je helm’.

In de dansfilm LEER volgen we Hank. Hank heeft problemen. Hank hoort er niet bij. Door op zijn motor te rijden kan hij helder nadenken. Boven de 130 wordt alles zwart wit. Tijdens zijn nachtelijke ritten raakt hij zo diep in zijn eigen gedachten verstrengeld dat het niet altijd meer duidelijk is of wat hij ziet en hoort echt is. Één ding weet Hank wel zeker: als je hard genoeg gas geeft, hoort niemand je huilen in je helm.

Motors_155_Fotograaf_Sjoerd Derine_3.jpg
Motors_155_Fotograaf_Sjoerd Derine_4.jpg
Motors_155_Fotograaf_Sjoerd Derine_2.jpg
Motors_155_Fotograaf_Sjoerd Derine_6.jpg
banner-pulse2018.jpg

Experimenteel, raar, nice, oud, nieuw, jong, analoog, digitaal en nog best veel andere dingen.

Vier saxofonisten behorend tot de beste van Nederland, dat is Artvark. Rolf Delfos (alt sax), Bart Wirtz (alt sax), Mete Erker (tenor sax) and Peter Broekhuizen (bariton sax) spelen over de hele wereld, altijd meanderend van jazz naar blues en alles wat daar tussen of ver van ligt. Wij van 155 hebben de visuals, het licht, de kostuums en het decor erbij gemaakt. EN DE DANS NATUURLIJK. Frank Wienk (Binkbeats) heeft de muziek gecomponeerd voor PULSE.

PULSE is vibraties, PULSE is pompend, PULSE is de tijd, PULSE is motie, PULSE is lachen, PULSE is huilen, PULSE is aan, PULSE is uit. Frank Wienk componeerde met de mannen van Artvark een gloednieuw pulserend repertoire. Op het podium gebracht door vier saxen en de mannen van 155. Wij treden op als onszelf; het bewegings-, dj- en vj-collectief dat op onconventionele wijze een plek veroverde op de Nederlandse podia. PULSE is een scherpe visuele en muzikale voorstelling geworden.

Trailer Pulse

Teaser Pulse


lijf banner

Na twee grote voorstellingen en meerdere kleine voorstellingen is het nu tijd voor een nieuwe stap. LIJF, een breakdanceconcert.

Wegens succes gaan we in het voorjaar van 2019 nog een tour doen!

Plakkende vloeren. Zweterige lijven. Te harde muziek, waardoor je enkel kan communiceren met lichaamstaal. Waarom vinden we het leuk om ‘s nachts in een club te staan? Daarover gaat LIJF. Een co-productie met Dox en Cookachoo, waarin grenzen vervagen tussen clubnacht, popconcert en dansvoorstelling.

Breakdancecollectief 155 (éénvijfvijf) speelde het dak eraf op Lowlands, Sziget, Mundial en in de Melkweg. Dit keer beklimmen de mannen het podium samen met tropical bass act Cookachoo. Dus: breakdance en live-muziek. Maar ook voguing, video-art en aanstekelijke beats uit de nineties.

Performers en publiek lopen door elkaar heen. Dansers en muzikanten wisselen onderling van rol. De setting: een festivalsfeer waar mag worden gedronken, gejuicht en gecrowdsurft. Met hun energieke show bouwt 155 binnen no-time een feestje, maar wel met inhoud.

We hebben 1 recensie. 'In enkele minuten verandert het gemêleerde gezelschap van basisschoolmeisjes met ouders, een enkele kwieke zestiger en het gebruikelijke clubpubliek in een enthousiast meedeinend feestje.' **** (Camille Creyghton, theaterkrant)

Voor de rest geen recensies, maar dit zouden Quotes kunnen zijn:
‘ik snap nu de dubbelzinnigheid van de titel, hahaha’ (Martin Garrixxx, superstar DJ)
‘Beste tot nu toe’ (Annete Embrechts, De Volkskrant)
‘Anne-Fay Kops is waar ik in Maxima eigenlijk altijd naar op zoek was' (Koning Willem)
‘Ik heb een fantastische nacht gehad’ (Gordon) 'De NEW KIDS van de danswereld' (Steffen & Flip, New Kids Turbo)

artvark en 155 in lv foto eric van nieuwland 203536.jpg
artvark en 155 in lv foto eric van nieuwland 205201.jpg
artvark en 155 in lv foto eric van nieuwland 204647.jpg
artvark en 155 in lv foto eric van nieuwland 213042.jpg
 

20170629_TARONA_155_LIJF_DEKIKKER__MG_8457-as-Smart-Object-1.jpg

 

Te zien geweest op: de Parade Den Haag, de Parade Amsterdam, Kunstbende, Julidans, Lowlands, Stadsfestival Zwolle, Papendal, de Rotterdamse Schouwburg, Melkweg Amsterdam, Tivoli Vredenburg Utrecht, Paard Den Haag, Kunstlinie Almere, Podium Bloos Breda.

Met:   Erik Bos (dans, choreografie), Thomas Bos (dans, video), Rein Luuring (dans, user experience), Anne-Fay Kops (zang, dans), Jakob Witte (dans, decor), Liam McCall (dans), Deion Arashi (dans).


Wanneer er niet volop getourd wordt met een lopende voorstelling in de schouwburgen in binnen- en buitenland mag het niet zo zijn dat er niet van 155 genoten kan worden. BEST OF 155, de beste stukjes uit alles wat we ooit hebben gemaakt. Permanent beschikbaar en als een stuk verse klei altijd goed te vormen naar de gelegenheid. Altijd vers, altijd nieuwe stukjes, altijd nét anders maar altijd HEEL ERG 155.

We zijn nog jong, maar hebben toch al een hoop shows en voorstellingen gemaakt. De terugkerende thematiek voortkomend uit blijvende fascinaties, uitgediepte inspiratiebronnen en een herkenbaar karakteristieke kijk op de wereld zorgt voor een uniek 155 repertoire. Juist deze herkenbare signatuur waar zo goed op gereageerd wordt door jong en oud is het cement én zijn de bakstenen waarmee BEST OF 155 opgebouwd is. En je mag het eigenlijk nooit over jezelf zeggen, maar ze staat als een huis.

"De jongens vlogen door de lucht en gleden over de vloer alsof het vanzelf ging. Dit resulteerde in een muisstil publiek en een staande ovatie." -Eleni Tsolodimos, Mundial Festival

Succesvol ontvangen tijdens: Sziget Festival, Mundial Festival, B*there Festival, Cross Culture Festival

Met (uitwisselbare cast):   Erik Bos (dans, choreografie), Thomas Bos (dans, video), Wouter Vrijlandt (dans), Sam van Eenbergen (dans), Rein Luuring (dans), Daan Boersma (dans), Arjan Qhutbullha (dans), Jakob Witte (dans), Simme Bruinsma (dans), Haico van Dijk (dans), Hidde Aans Verkade (dans).


episch.jpg

De compleet nieuwe voorstelling ‘Episch: De beste tot nu toe’ van die jongens van 155. Ze hebben als iLL Skill Squad een daverend debuut gemaakt in de theaterwereld met hun voorstelling genaamd ‘155’. Op Lowlands speelden ze het dak van de overvolle ‘Juliet’, ze waren de revelatie op het prestigieuze Jonge Harten Festival en ze werden zelfs uitgenodigd te spelen op de Nederlandse Dansdagen. Als klap op de vuurpijl werd ‘155’ bekroond met de eerste André Gingras Award. 

Nu zijn ze 155 (eenvijfvijf), doen er nog een schepje bovenop en worden volwassen, terwijl ze tegelijkertijd lekker kinderachtig blijven. In hun nieuwe voorstelling 'Episch' – wederom in samenwerking met DOX – proberen de jongens van danscollectief 155 (eenvijfvijf) zich te verhouden tot hun epische omgeving en zich tegelijkertijd niet meer achter de groep te verschuilen en hun kwetsbaarheden te laten zien. Dit doen ze met enerzijds met salto's, visuals en strakke harde dans, anderzijds met kwetsbare breakdance. Ze gaan ze verder dan ver, willen groter dan groot, meer, next level, ziekerderer... Episch dus.

Het Parool:

"een explosie van onversneden dansplezier” 

de Theaterkrant:

"Er wordt wat ‘afgeratst’. Gelukkig nemen de heren zichzelf niet al te serieus. Hun enthousiasme, gekoppeld aan enkele originele vondsten, werkt aanstekelijk."

Trouw:

“Met hun behendige voetenwerk, elastieken benen en golvende schouders lijken ze wel van rubber.”
“Maar welke halsbrekende toeren ze ook uithalen, ze blijven relaxed.”

Erik & Thomas Bos (Dans, Choreografie & Video), Marjan Barlage (Regie & Coaching), Wouter Vrijlandt (Dans & Kostuums), Jakob Witte (Dans & Toneelbeeld), Rein Luuring (Dans & Video), Liam McCall (Dans), Haico van Dijk (Dans), Joey Schrauwen (Dans)


Losgaan.jpg

"Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg"

Iedereen danst wel eens voor de spiegel of zingt onder de douche. Maar waarom doet niemand het ooit in het openbaar? Getrainde dansers kunnen een diepe indruk op hun publiek achterlaten. Wanneer een ’niet-danser’ volledig opgaat in muziek ontstaat echter iets ontroerends; authenticiteit. Ultranormaal is een voorstelling gemaakt i.s.m. DOX over hoe we werkelijk kunnen dansen en bewegen wanneer we aan niemands verwachtingen hoeven te voldoen. Dance like nobody’s watching...

Erik en Thomas Bos (dans, choreografie, visuals), Marjan Barlage (eindregie), Wouter Vrijlandt (dans), Sam van Eenbergen (dans), Rein Luuring (dans), Daan Boersma (dans), Kiefer Zwart (dans), Marleen Hendrickx (dans)

 

155, de afkorting van iLL Skill Squad, is het getal dat elk van de dansers op hun lichaam heeft getatoeëerd. Het verbindt de jongens in een tijd waarin je met 1 muisklik iemand ontvriendt, je aanwezigheid altijd op ‘misschien’ staat, falen geen optie is en de vraag “hoe gaat het?” steevast wordt beantwoord met “druk, druk, druk”. In 155 zie je de zoektocht van de jongens naar hun artistieke identiteit. De meest voor de hand liggende hokjes waarin je ze zou kunnen plaatsen, zoals een boy-band, maar ook de minst, zoals die van boze drag-queens (een poging tot!) passeren de revue. Waar het allemaal bij elkaar komt is waar de heren zichzelf het liefst mee identificeren: strak in pak, met mutsen maar vooral volkomen eigenzinnig.

155 is meer dan 80 keer opgevoerd in Nederlandse en Belgische theaters, op festivals en events.

"...een onbedwingbare passie om dans in alle verschijningsvormen te onderzoeken voor een jong publiek. En hoe langer de voorstelling durt, hoe duidelijker dat statement wordt." - theaterkrant ***


"Met hun behendige voetenwerk, elastieken benen en golvende schouders lijken ze wel van rubber" ... "maar welke halsbrekende toeren ze ook uithalen, ze blijven relaxed" - trouw ***

"Het eerste optreden van Lowlands 2013 in Juliet dat ik zie en gelijk ook het optreden wat het meeste indruk op mij heeft gemaakt dit jaar [...] De danscirkel om een draaiende camera, de rode mutsjes, het bizarre, vreemde, ongrijpbare geheel. De minutenlange staande ovatie was dan ook zeker zeer verdiend. Van mij had dit nog uren mogen duren." - Cultuurpodiumonline

Erik en Thomas Bos (dans, choreografie, video), Marjan Barlage (eindregie), Sassan Sghar Yaghmai (danscoach), Wouter Vrijlandt (dans), Sam van Eenbergen (dans), Rein Luuring (dans), Daan Boersma (dans), Arjan Qhutbullha (dans), Jakob Witte (dans), Simme Bruinsma (dans), Haico van Dijk (dans).


Zes breakdancers zetten in ‘Youweeltjes’ de zaal op z’n kop met hilarische en spectaculaire dansen gecombineerd met videobeelden. De broers Erik en Thomas Bos creëerden een zeer komisch gechoreografeerd stuk waarin ze samen met vier dansers de bizarre verschillen tussen het echte en digitale leven uitvergroten. Deze spectaculaire breakdance act bleek eerder een grote hit bij scholieren en zowel Nederlands als internationaal festivalpubliek.

"Geen stoer en ongenaakbaar imago, met gespierde tattoos boven laaghangende broeken. Maar een hilarisch spel met ego, uiterlijk en opgepoetste verwachtingen." - Volkskrant, Annette Embrechts ****

 

Erik en Thomas Bos (dans, choreografie, video), Marjan Barlage (eindregie), Sam van Eenbergen (dans), Rein Luuring (dans), Arjan Qhutbullha (dans), Jakob Witte (dans).